Kambodżański „CPK” został otwarty. Jest to jeden z największych projektów infrastruktury lotniczej w kraju i portów lotniczych na świecie pod względem powierzchni lądowej. Wybudowane w ciągu pięciu lat, za 1,5 miliarda dolarów amerykańskich nowe lotnisko w Phnom Penh ma być „gospodarczym boosterem”, który nie tylko pobudzi gospodarkę, ale także zapewni wiele możliwości rozwojowych. Kambodża chce, aby nowy port obsługiwał 50 milionów pasażerów rocznie, stając się realną konkurencją dla regionalnych hubów.
Strategicznie położone na południe od Phnom Penh, lotnisko KTI rozpoczyna działalność jako nowoczesny węzeł komunikacyjny, którego celem jest rozszerzenie łączności w zakresie podróży, handlu i inwestycji. Opracowane przez Cambodia Airport Investment Co., Ltd. (CAIC) – spółkę zależną Overseas Cambodian Investment Corporation (OCIC) we wspólnym przedsięwzięciu z Sekretariatem Stanu Lotnictwa Cywilnego (SSCA) – lotnisko KTI podkreśla zaangażowanie Kambodży w rozwój infrastruktury i jej rosnącą rolę w regionalnej łączności.
Lotnisko z przepustowością 13 milionów pasażerów rocznie w pierwszej fazie (docelowa przepustowość to 50 milionów podróżnych rocznie) ma przekształcić Phnom Penh w rozwijający się węzeł komunikacyjny, wzmacniając turystykę, zwiększając przepływy handlowe i poprawiając międzynarodową łączność Kambodży. Kambodżański hub zbudowany został przez dużą, państwową firmę budowlaną z Chin. Międzynarodowy Port Lotniczy Techo to gigant o powierzchni 2 600 hektarów, którego budowę sfinansowały wspólnie rząd Kambodży i prywatna firma Overseas Cambodian Investment Corporation.
Motor napędowy gospodarki Koszt inwestycji wyniósł 1,5 miliarda dolarów amerykańskich.
Za projekt odpowiadało konsorcjum Foster + Partners, które odpowiada za projekt lotniska w ramach CPK. Zapewniający "schronienie przed żywiołami" i nawiązujący do miejscowej architektury dach wsparty jest na rozłożystych filarach. To lekka konstrukcja z siatki stalowej, filtrującej światło dzienne do ogromnej przestrzeni terminala. Z poziomów budynku widać płyty postojowe, co poprawia jego przejrzystość i sprawia, że poruszanie się po terminalu jest intuicyjne. Aspirujący do miana jednego z najbardziej ekologicznych portów lotniczych na świecie projekt łączy najnowszą technologię z lokalnym rzemiosłem. Przepełniony naturalnym światłem terminal jest pełen bujnej zieleni i będzie niemal w całości zasilany energią wytwarzaną przez znajdującą się w pobliżu farmę fotowoltaiczną.
Stare międzynarodowe lotnisko w Phnom Penh, działające od 1959 roku, które zmagało się „infrastrukturalnymi problemami”, takimi jak brak możliwości obsługi dużych samolotów o szerokim kadłubie, zostało zamknięte na dobre w przededniu otwarcia nowego hubu. Port Techo zapewnia możliwość realizacji operacji m.in. airbusów A380 i boeingów 747. „Kambodżański CPK” jest drugim dużym lotniskiem w tym kraju, które zostało otwarte w ciągu ostatnich dwóch lat. W listopadzie uruchomione nowe lotnisko w Siem Reap, aby „w światowych warunkach” obsługiwać turystów podróżujących do świątyń Angkor Wat. Budowa pochłonęła 1,1 miliarda dolarów amerykańskich.
Kluczowy sektor gospodarki Turystyka ma ogromne znaczenie dla gospodarki Kambodży, choć coraz większy wpływ na PKB kraju mają m.in. bankowość i nieruchomości. Przed pandemią państwo w Azji Południowo-Wschodniej odwiedziło 6,6 miliona zagranicznych turystów, co wygenerowało 4,2 miliarda dolarów amerykańskich przychodu PKB z sektora turystyki. W czasie pandemii liczba turystów gwałtownie spadła z trudem udaje się ją odbudować. W ubiegłym roku Kambodżę odwiedziło 6,7 miliona zagranicznych turystów, którzy „zostawili” w kraju około 3,6 miliarda dolarów amerykańskich. Choć liczba odwiedzających wzrosła, to spadek odnotowała liczba wizyt w popularnych miejscach – np. Angkor Wat, z 2,59 miliona w 2018 roku do nieco ponad miliona w 2024 roku. Ten spadek podkreśla coś istotnego: boom turystyczny w Kambodży nie przynosi korzyści najbardziej rozpoznawalnym atrakcjom.